آلاچیق مدرن پارک

yas island BBQ playground
سایبان پارک در جزیره یاس ابوظبی

برای فراهم کردن فضای استراحت ، گفت و گو و سکون در فضاهای خارجی نیازمند فضایی مسقف می باشیم. تا در عین حفظ دید به محوطه ، سایه ای ایجاد شود و فضایی برای سکون داشته باشیم.  آلاچیق مدرن چادری یک فضای نیمه باز است که عموما عملکردی استراحتی ، تفریحی در فضای باز دارد.

آلاچیق سر پناهی است زیبا که در فضای باز مانند حیاط اجرا شده و استفاده از محیط باز  امکان پذیر می نماید. در پارکهای عمومی ، فضاهای بزرگ و … اطاقک هایی بدون دیوار و پنجره که کاملا با مصالح ساختمانی بنای منازل متفاوت می باشد.  ساخته می شود که نقش آنها نوعی سایه بان ورودی و یا استراحت گاه موقت برای عابرین است. برای ساختن آلاچیق ها معمولا ، جایی را که از نظر چشم انداز و زیبایی منطقه برخوردار باشد. مورد توجه قرار می دهند.

در ساخت آلاچیق مدرن از چه متریالی استفاده می شود

moving fabric structure
اسکلت فلزی آلاچیق ویلا

آلاچیق پیش از هر چیز نیاز به یک اسکلت سازه ای دارد. که عموما این سازه از فلز و در برخی موارد از چوب می باشد. از آنجایی که آلاچیق در فضای باز استفاده می شود. باید به یاد داشت که در صورت استفاده از فلز از رنگهای اپوکسی و یا رنگهای پوشش دریایی برای پوشاندن و عایق کردن استفاده شود. در صورتی که از چوب استفاده می کنیم. حتما چوب ترمو باشد تا تحت تابش خورشید و شرایط جوی نامساعد استحکام خود را حفظ کند. بخش مهم آلاچیق ، سقف آن است که بسته به نوع طراحی از متریالهای مختلف استفاده می شود. 

بخش بعدی دیواره آلاچیق است. گاهی هیچ دیواره ای در کار نیست و صرفا بخش هایی از سازه در دیواره قرار دارند و گاهی نیز از دیواره سبز که توسط گیاه پوشیده شده استفاده می شود. همچنین استفاده از چوب و شیشه نیز در دیواره آلاچیق کاربرد دارد. می توان با توجه به دکوراسیون محوطه ، سبک محوطه سازی و دکوراسیون پارک و بوستان می توان تغییر داد. نورپردازی آلاچیق یکی دیگر از موارد مهم است که در سایبان های پارچه ای با برق کشی و نورپردازی آسان و بسیار زیبا با نور های LED مزیت بهتری نسبت به سایر انواع آلاچیق دارد.  

چرا در پارک و بوستان  آلاچیق چادری نصب می کنیم 

آلاچیق و پارکینگ چادری مجموعه ورزشی تفریحی امریکا
سایبان پارچه ای محل بازی کودکان در پارک

در پارکهای عمومی ، فضاهای بزرگ ، مجتمع های تفریحی ، شهربازی و  … اتاقکهایی که کاملا با مصالح ساختمانی بنای منازل متفاوت می باشد. ساخته می شود که نقش آنها نوعی سایه بان و یا استراحت گاهی موقتی برای عابرین است. این استراحتگاه ها جزو المان های شهری دسته بندی می گردند.

اصولاً پارکها مجموعه ای از فضاهای سخت ، فضاهای سبز و فضای تفریحی می باشند. که هر یک به عنوان مکمل دیگری عمل می کند. بطور کلی فضاهای سخت شامل مبلمان ، عناصر معماری، کف سازیها و غیره بوده. و تابعی از ویژگیهای و اصول معماری پارک می باشد. که بایستی دقیقاً در مراحل طراحی پارک به آنها توجه شده و براساس نوع عملکرد آنها مقادیر مناسب آن برآورد گردد.

از سالهای پیش استفاده از آلاچیق به عنوان سر پناهی نیمه باز در فضاهای سر سبز و پارک ها مورد استفاده قرار می گیرد و تا به امروز ادامه دارد و محل مناسبی برای استراحت و تفریح می باشد. دیگر کمتر پارکی و مکان سبزی بدون آلاچیق دیده می شود. مناسب است در پارک های بزرگ قسمت هائی که به عنوان بیشه یا جنگل احداث می شود در تمام سطوح پارک بصورت قطعه بندی و مجزا تقسیم بندی گردد. در کناره این پارک جنگلی و بوستان مکانهائی جهت آلاچیق در نظر گرفته شود تا مورد استفاده عموم قرار گیرد. این آلاچیق ها یا سرپناها بیشتر در مواقع بارانی یا آفتابی شدید مورد استفاده قرار می گیرند. تعداد آنها بر حسب وسعت پارک می تواند متعدد باشد. 

چگونه یک آلاچیق چادری مدرن طراحی کنیم

آلاچیق به عنوان سر پناه در فضاهای باز استفاده می شوند. اطراف این سازه اغلب باز است. امروزه آلاچیق های پیش ساخته متنوع و زیبایی وجود دارند که می توان متناسب با فضای باز پارک , آن ها را تهیه نمود. در ادامه با انواع آلاچیق ها و نمونه های آن آشنا می شویم. آلاچیق ها و میز و صندلی های متعددی که در جای جای این بوستان ها قرار دارد آسایش دوست داران پیک نیک را نیز فراهم اورده است. این سایبان غشایی می تواند با حداقل تعداد ستون ( یک عدد ) و با تعداد ستونهای متنوع احداث گردد و محدودیتی ندارد.

آلاچیق و پارکینگ چادری مجموعه ورزشی تفریحی امریکا
سایه بان چادری در بوستان شهری

برای احداث اسکلت سازه ای آلاچیق و دیگر فرم هایی که بتواند در نقش سایه انداز را داشته باشند. از انواع مصالح ساختمانی استفاده می شود. ولی همان گونه که قبلا توضیح داده شد. آلاچیق ها علاوه بر سرپناه و سایه بان بایستی به نحوی نقش پناهگاه را نیز داشته باشد. بنابراین پی یا پایه های آلاچیق معمولی  را تا ارتفاع نیم متر با سنگ ، آجر یا بتون بالا آوردهشود. و در روی آنها به انواع و اشکال مختلف ، دیواره و طاق را با مصالحی از قبیل آهن گرد یا تسمه ای ، نبشی و چوب خراطی گردد. یا طبیعی به ارتفاع حداکثر دو و نیم متر بنا می کنند.

متریال استفاده شده در آلاچیق ها چیست

در آلاچیق چادری مدرن متریال و جنس پارچه و طرح های مختلفی که می توان با آن یک آلاچیق را در بوستان و فضای سبز احداث کرد. و جزو دسته المان مدرن شهری قرار می گیرد. عمدتا بدون دیواره و بصورن باز از اطراف ساخته شده و بیشتر نقش آلاچیق بصورت سایبان را دارند تا یک مکان محصور شده خصوصی.  نقشه ساختمانی آلاچیق را بصورت چند ضلعی منظم ، مربع ، دایره یا مستطیل و … با طاق گنبدی یا ساده ترین آن به طور مسطح طراحی کرده و می سازند.

دیواره های آلاچیق توسط گیاهانی ( رونده یا پیچنده ) به منظور ایجاد سایه ، محصور می شوند. لذا در فواصل معینی از ستون ها یا پایه های آلاچیق ، گیاهانی سریع الرشد کاشته می شود.گاهی به جای گیاهان زینتی از برخی در ختان میوه ماننده مو و یا درختانی که بتوان به آنها فرم داد ، کاشته می شوند. در داخل آلاچیق ، می توان از میز و صندلی های چوبی سنگی یا سکوبندی (چوبی ، بتونی ، آجری ، سنگی ) استفاده کرد. معمولا کف آلاچیق را از آجر ، سرامیک ، بتون ، شن های رنگی یا ساده و … همانند آنواع دال های خیابان ها ، مفروش می نمایند.

شیک ترین آلاچیق پارک و فضای سبز

شهری و آمفی تئاتر
سایبان و آلاچیق پارک و بوستان شهری

آلاچیق های چوبی جزء قدیمی ترین آلاچیق ها محسوب می شوند. این آلاچیق ها را در طرح های مختلف با انواع چوب طراحی می کنند. تصاویر زیر نمونه ایی از آلاچیق های چوبی زیبا می باشد. در گذشته بیشتر از سقف های گنبدی شکل در ساخت آلاچیق ها استفاده می کردند. اما امروز طراحی های متنوعی برای سقف پارچه ای آلاچیق صورت می گیرد. یکی دیگر از سازه های پرکاربرد در ساخت آلاچیق ها, پارچه ها هستند. بسته به شرایط آب و هوایی در ساخت سقف چادری و دیوار های برخی از آلاچیق ها, از پارچه ها استفاده می کنند. در انتخاب آلاچیق گزینه های زیادی وجود دارد که بسته به فضای باز و شرایط آب و هوایی, می توان این گزینه ها را در نظر گرفت.

این پارچه ها به علت مقاومت بسیار بالایی که در برابر باد ، آتش ، تابش نور خورشید و شرایط جوی محتلف دارند کاربرد روزافزونی پیدا کرده اند.

اصول طراحی آلاچیق در فضای سبز پارک و بوستان

معمولا برای احداث در فضای باز پارک در ساختمان سایبان و آلاچیق نکاتی را که از نظر چشم انداز و برخورداری از زیبایی منطقه ضروری می باشد.  مورد توجه قرار می دهند.گاهی در میان یا کنار این گونه آلاچیق ها ، حوضچه های کوچکی احداث یا در وسط آن از درختان پا بلند که به توانیک در بالای آن چتری به منظور ایجاد سایه و تنوع در یکنواختی ایجاد نماید ، غرس می کنند. معمولا محل نصب یا بر پا داشتن آلاچیق ها یک فرمول مشخص و کاملا نثبیت شده ای ندارد. گاهی آلاچیق ها را کنار استخرهای بزرگ ، آب نما ها یا بر فراز بلندی در باغ ، در میان توده ای از درختان که حالت جنگلی دارند ، بنا می کنند.

به طور کلی تاریخچه احداث آلاچیق به طور مستند در آثار باقی مانده ، چندان مشخص نیست. ولی از اوائل قرن هفدهم ، کم و بیش در برخی از باغات و قصر ها ، اطاقکی را دور از محل ساختمان به عنوان نشتن گاه میان روز و یا خلوت گاه می ساخته اند. برای تزئین داخلی یا خارجی آن از گلدان های گل استفاده می شده است. 
در شمال ایران آلاچیق ها بیشتر در باغات چای و میوه ، به اشکال مختلف با مصالح ساختمانی متنوع از قبیل. چوب ، بقایای ساقه های برنج و گندم ، هنوز هم مرسوم است . در برخی دیگر از نقاط ایران این گونه آلاچیق ها علاوه بر ویژگی خاص خود ، به عنوان انبار های موقت یا استراحت گاه نیم روز ، مورد استفاده قرار می گیرند. مصالح ساختمانی که در آلاچیق های روستایی ایران بکار می رود ، بسیار ابتدائی و از مصالح ارزان قیمت می باشد.

دکوراتیو و شهری
چادر آلاچیق مدرن طراحی شده برای پارک

در دیزاین یک آلاچیق مدرن می بایست  به چه نکاتی توجه شود

اولین نکته همخوانی سبک دیزاین در آلاچیق مدرن و فضاهای اطراف است . هارمونی با ساختمان های موجود و همچنین نوع باغ سازی و محوطه سازی از موارد ضروری است.آلاچیق ها معمولا در فضاهای نشیمنگاهی و تفریحی مانند پارکها، فضای سبز، ویلا ، مجتمع های مسکونی و حیاط های بزرگ کاربرد دارند. اینکه آلاچیق با چه مشخصاتی تهیه نماییم در سفارش شما بسیار مهم است. معمولا آلاچیق ها در فضای سبز قرار دارند. پس باید نوع مواد و مصالح به کار رفته در آنها مناسب هوای آفتابی و تابش مستقیم نور آفتاب بوده و نیز در برابر سرما و گرما و باران مقاومت خوبی داشته باشند.

امروزه در ساخت آلاچیق ها مواد مختلفی با کیفیتهای گوناگون به کار می رود. که این مواد تعیین کننده قیمت آلاچیق می باشند. پس در سفارش و طراحی آلاچیق لنداسکیپ علاوه بر قیمت مناسب و طرح زیبا، باید مواد به کار رفته در آلاچیق را هم بررسی نمود. و آلا چیقی با کیفیت ، زیبا و قیمت مناسب خریداری نمود.

هزینه ساخت یک آلاچیق مدرن با سازه چادری

سازه های پارچه ای به علت عمر بسیار بالای پارچه کششی و وارداتی بودن آن دارای گارانتی معتبر می باشند. پارچه های چادری از جنس پلی استر هستند که با یک لایه غشایی از جنس PVC پوشیده شده اند. این  نوع پارچه غشایی کششی با وجود رویه PVC بر روی غشای پیش تنیده (پلی استر)، طول عمری چهار برابر بیشتر از دیگر پارچه ها و بالغ بر ۲۰ سال دارند. پارچه های PVC در برابر اشعه های مضر خورشید مقاوم است. همچنین در صورت بروز اتش سوزی، اتش در سطح پارچه گسترش پیدا نخواهد کرد. این نوع پارچه غشایی مقاوم در برابر نزولات جوی نظیر طوفان، باران، تگرگ و برف است و آب در آن نفوذ نمی کند. پارگی پارچه غشایی به سختی رخ می دهد و در برابر نیروهای کششی کابل مقاوم هستند. که یکی از مهمترین مزیت های این نوع پارچه کششی است.

پارچه کششی – غشایی به دلیل آغشته بودن به مواد انتی UV تغییر رنگ نمی دهد. و فرم پارچه های غشایی در طولانی مدت به هیچ عنوان تغییر نمی کند. به دلیل مزایای بسیار زیاد پارچه PVC  ساخت آلاچیق با این پارچه ها بسیار به صرفه بوده. و همچنین زیبایی خاصی به پروژه می بخشد. یکی از بارزترین ویژگی های پارچه های کششی  که این نوع پارچه را از دیگر پارچه ها متمایز می سازد. حفظ و نگهداری آسان آن است و با ساده ترین وسایل مانند آب تمیز می شود. و تمامی گرد و غبارهای جمع شده برروی پارچه پاک می گردند. غشا به کار رفته در این پروژه قابلیت بازیافت و بازگشت به چرخه طبیعت را دارند. و در رده مصالح دوست دار طبیعت جای گرفته است.

طول عمر سازه چادری 

طول عمر بالای چادر کششی و هزینه بسیار ناچیز نگهداری در کنار نورپردازی بسیار مدرن و زیبا موجب می شود تا علیرغم هزینه بالای اولیه استفاده و ساخت این نوع آلاچیق ها برای شهرداری ها و شرکت های پیمانکاری محوطه سازی و دیزاین فضای باز و فضای سبز بسیار به صرفه و اقتصادی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *