نورپردازی سازه های کششی

ترکیب نورپردازی مختلف در غرفه نمایشگاه
۳۰۰ترکیب نورپردازی مختلف در غرفه نمایشگاه

بدلیل قابلیت پخش نور در پارچه های سازه چادری ، نورپردازی در پروژه های اجرا شده در زیبایی و جلب توجه آنها بسیار موثر می باشد. سقف های پارچه ای کافی شاپ ها، غرفه های سازه پارچه ای و سایبان پارکینگ ها از جمله کاربرد های سازه چادری است که نورپردازی در آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. راه های متفاوتی برای نورپردازی این پارچه ها وجود دارد که با توجه به کاربرد داخلی و یا خارجی سازه های کششی بهترین نوع نورپردازی انتخاب می گردد که در ادامه این مقاله به آن پرداخته شده است.

برای ارائه پیشنهاد جهت نورپردازی مناسب با چندین متخصص نور پرداز مشورت شد تا بهترین گزینه برای نورپردازی با توجه به کاربرد آنها مشخص گردد. گزینه های متفاوتی مانند نورپردازی مستقیم برای فضاهای داخلی گزینه مناسبی است در حالیکه برای سایبان های پارچه ای در فضای باز نورپردازی به سمت بالا پیشنهاد می گردد تا نور به خوبی روی سطح پارچه پخش گردد. در مواردی که کاربرد سازه چادری غرفه نمایشگاهی باشد، راه های بسیار متنوعی وجود خواهد داشت که برخی از آنها در ادامه بررسی شده است.

انواع نورپردازی سازه های کششی

نمونه لامپ های LED
نمونه لامپ های LED

نورپردازی LED

LED یکی از شیوه های متداول در نورپردازی در سال های اخیر می باشد. LED ویژگی های منحصر به فردی از قبیل تغییر رنگ، نور زیاد و ایجاد حرارت محدود و کار کرد بسیار آسان دارد. این شیوه نور پردازی بیشتر برای کاربرد های فضای داخلی و یا نمایشگاه ها بر روی پارچه های سازه چادری کاربرد دارد. به دلیل کوچکی لامپ های LED مخفی کردن آنها در سایبان چادری بسیار ساده خواهد بود و زیبایی فرم چادری را تحت تاثیر قرار نمی دهد. بدلیل قابلیت تغیرر رنگ LED پارچه های بکار گرفته شده سفید رنگ خواهد بود تا ترکیب رنگ های ایجاد شده مناسب و چشم نواز باشد.

نورپردازی از پشت (Back-lighting)

ویژگی نورپردازی از پشت در سایبان های پارچه ای، مخفی بودن منبع نور در آنها می باشد. این نور پردازی در نمایشگاه ها کاربرد دارد. این شیوه نور پردازی در کنار معماری منحصر به فرد سازه کششی زیبایی خاصی به سازه خواهد بخشید. در این نوع نورپردازی می بایست توجه کرد تا منبع نورانی باعث ایجاد لکه نورانی در روی پارچه نگردد.

المان دکوراتیو پارچه ای دهکده گردشگری بوشهر
المان دکوراتیو پارچه ای دهکده گردشگری بوشهر

نورپردازی از جلو (Front lighting)

نورپردازی از جلو یکی از شیوه های بسیار عالی برای نورپردازی سایبان های پارچه ای است. بدلیل قوس های قائم بر هم در سازه های کششی، زیبایی و تأثیر نور پردازی در آنها دو چندان می گردد. با نورپردازی مستقیم ، قوس ها و بیرون زدگی های سازه بیشتر به چشم آمده و سازه عظیم و مستحکم به نظر می رسد. شرکت ساینا سایه علاوه بر ارائه خدمات طراحی و اجرای سایبان ها و آلاچیق های پارچه ای در بسیار از پروژه ها به عنوان مشاور نورپردازی محوطه سایت پروژه را نیز به عهده دارد. از نمونه های نورپردازی از جلو برای المان دکوراتیو چادری می توان به پروژه گردشگری شهر بوشهر که توسط بخش فنی شرکت ساینا طراحی و اجرا شده اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *