روشهای برش پارچه

در سازه های غشایی مواردی پیش می آید که تکه های پارچه در زمان اجرا به یکدیگر متصل نمی شوند ، دلیل ساده آن این است که عملکرد پارچه بر روی زمین با فضا متفاوت می باشد و با معادلات غیرخطی باید محاسبات صورت پذیرد. کشش و پیچش پارچه ها در فضا متفاوت می باشد و اختلاف با طراحی اولیه گریز ناپذیر می شود. تا امروز راه حل های متفاوتی برای این مشکل ارائه شده است ، دشوار بودن تعیین دقیق میزان کشیدگی در فضا موجب شد تا استانداردهایی برای برش پارچه تنظیم گردند که قابل اعتماد ، منعطف هستند و زمان گیر نمی باشند.

3dmax model of tesile structure pagoda form
مدل سازی سه بعدی سازه کششی

اثر برش پارچه بر مقاومت سازه غشایی

طرح بندی درز برش بسیار مهم می باشد ،  در محاسبه سطح سازه غشایی باید موارد زیر رعایت گردد :

  • انحنای سطح

در روشهای قدیمی برش پارچه خم شدگی آن در فضا در نظر گرفته نمی شد چون نرم افزار ها خطی بودند ولی امروز می توانیم انحنای هر واحد را حساب کنیم. اگر سطح از چند نقطه اتصال داشته باشد اعوجاج در آن خیلی پیچیده خواهد شد. اگر این خم شدگی درنظر گرفته نشود در فرمهایی مانند آرک به مشکل خواهیم خورد. محاسبه کوتاه ترین خط ترسیم شده بین دو نقطه در روی سطح از اهمیت زیادی برخوردار می باشد تا بتوان طول قوس و پارچه مورد نیاز را دقیق حساب کرد. در سایبان پارکینگ ها و آلاچیق ها به علت استفاده از فرم هایی با قوس های زیاد در فضایی محدود این مورد اهمیت ویژه دارد.

  • پهنای سازه غشایی
tensile structure forms
فرمهای سازه های کششی

وقتی سطح را شبکه بندی می کنیم باید پهنای اعضا را بر اساس جنس پارچه در نظر بگیریم. تا انجایی که ممکن است باید نقاط بیشتری را در محاسبات وارد کنیم تا پهنای در نظر گرفته شده برای هر قسمت پارچه کوچکتر شود تا محاسبات دقیق تری داشته باشیم. محاسبات دقیق برای سازه های بزرگ مانند سایبان آمفی تئاتر های روباز و سایه بان مجموعه های ورزشی بزرگ و سایبان رستوران ها و  سایبان کافی شاپ ها بسیار ضروری می باشد.

  • ظاهر

چون سازه های غشایی نیمه شفاف هستند سازه اصلی به آسانی قابل روئت می باشد . برای بد دیده نشدن اتصالات فلزی لازم است تا پارچه بخش مناسبی از سازه را پوشش دهد. این سطح در نظر گرفته شده بایستی منطقی و زیبا باشد تا زیبایی این سازه را دوچندان نماید. ساده ترین روش همپوشانی دو پارچه روی یکدیگر و مخفی نمودن کابل های کششی است.  ظاهر برای سایبان های استخر و آلاچیق های پارچه ای بسیار اهمیت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *