پرگولا چیست؟

اگر چه بعضی از افراد پرگولا را در زمره آلاچیق ها می دانند. اما باید به این نکته اشاره کرد که سقف پرگولا بسیار متفاوت است. پرگولا شامل یک سازه مشبک گاها با پوشش سقف است که معمولا در باغ ها، فضای سبز، حیاط، بام و پارک به عنوان سایبان و یا استراحتگاه بکار می رود.

طراحی پرگولا

کاربردهای پرگولا به طور خلاصه عبارتند از:

  • زیبا سازی فضای سبز و باغ ها
    • شاخص کردن قسمتی از محوطه بیرونی و فضای سبز
    • قرار دادن پرگولا در مسیر عبوری
    • استفاده در پشت بام ها
    • سایبانی برای استراحت
    • ایجاد سازه در کنار دیوار برای ایجاد نمادهای زیبا
طراحی پرگولا

انواع سقف پرگولا

سازه های مشبک را می توان بر اساس جنس سازه دسته بندی کرد. ولی باید خاطر نشان کرد که هر نوع پرگولایی را نمی توان در هر شرایط ساخت سقف پرگولا آب و هوایی استفاده کرد.

انواع سازه مشبک عبارتند از :

  • پرگولا ترمووود
  • پرگولا چوب پلاست
  • پرگولا چوبی
  • پرگولای فلزی
انواع سقف پرگولا

پرگولای فلزی یا پرگولا چوبی ؟

همانگونه که قبلا اشاره شد، پرگولا سازه‌ای مناسب برای ایجاد مکانی دسترس جهت گذراندن وقت با دوستان و افراد خانواده است. پرگولای فلزی از انواع سازه‌های قابل اجراست که طرفداران خاص خود را دارد. با این حال نمی‌توان به وضوح گفت که انتخابی ایده‌آل برای ساخت سایبان به شمار می‌آید. پرگولای فلزی در مقایسه با سایر محصولات شاید در نگاه اول انتخاب مناسبی به نظر آید، اما جایگزین‌های بهتری برای این متریال وجود دارد که مزایای بسیاری به همراه خواهد داشت.

هنگامی که شما تصمیم به اجرای پرگولا می‌گیرید باید به موارد متعددی همچون: مکان مورد نظر (روف گاردن، محوطه حیاط، باغ، ویلا)، متریال انتخابی (فلز، چوب و …)، متراژ در نظر گرفته شده، هماهنگی المان‌ها با سایبان، محل قرارگیری سازه، بودجه و بسیاری موارد دیگر توجه داشته باشید. پس باید سایبانی را مورد نظر قرار دهید که از هر جهت با محیط هماهنگ بوده و مزایای آن بیشتر از معایب آن باشد و با ساخت سازه بعدها دچار مشکل یا هزینه‌های گزاف نشوید. در ادامه مقاله به تفاوت پرگولای چوبی و فلزی می پردازیم.

مزایای پرگولا چوبی در مقایسه با پرگولای فلزی چیست ؟

اگر بخواهیم از دیدی منطقی به موضوع بپردازیم، بهتر است تفاوت‌ پرگولای چوبی و فلزی با متریال‌های متفاوت را در نظر بگیریم.
پرگولای چوبی قابل اجرا با پروفیل چوب پلاست مزایای بسیاری به نسبت پرگولا فلزی دارد که در این قسمت به آنها اشاره خواهیم کرد. همانطور که می‌دانید چوب پلاست در مقایسه با چوب طبیعی مزایای بسیاری دارد که همین امر موجب تمایز این محصول نه تنها با چوب طبیعی که با فلز و … خواهد شد. و همین امر باعث کاربرد گسترده این محصول در محوطه سازی شده است؛ به خصوص که پرگولا یکی از اصلی‌ترین المان‌های اجرایی در موارد ذکر شده به شمار می‌آید. 

پرگولای فلزی و ویژگی ها و شرایط استفاده از آن

همانگونه که قبلا اشاره شد پرگولاها در راستای محوطه سازی و ایجاد فضایی شیک و مناسب برای وقت گذرانی و دورهمی های دوستانه و خانوادگی ایجاد می گردد. در این میان پرگولای فلزی یکی از انواع این سازه ها است که با توجه به شرایط آب وهوایی و مکان مورد نظربه کار گرفته می شود. در مقایسه با دیگر پرگولاها نوع فلزی

آن دارای قابلیت ها و مزیت های زیادی است. در صورتی که به دنبال ایجاد سازه ای با جرم پائین وقابلیت انعطاف پذیری بالا در شرایط متفاوت محیطی هستید پرگولای فلزی گزینه ایده آل و قابل اتکا می باشد.

البته در انتخاب پرگولای مناسب باید محل قرارگیری و کاربرد آن مورد توجه قرار گیرد، استفاده از مصالح و مواد اولیه مناسب برای ساخت آن به مکان مورد نظر بستگی دارد. همچنین چنانچه استفاده از پرگولا به عنوان ورودی می باشد وجود سقف برای آن الزامی نیست و یا اگر می خواهید سازه آفتاب گیر باشد سقف مناسبی را برای آن تعبیه نمائید.

ویژگی ها و توانایی های پرگولای فلزی

پرگولای فلزی از جمله سازه های مدرن و جدید است که امروزه استفاده های زیادی برای ایجاد فضا و زیباسازی مکان های مختلف دارد و جدا از آنچه که تا کنون به عنوان قابلیت های این فراورده بیان شد در ادامه توانایی های دیگری از این سازه را بیان می نمائیم 

از آنجایی که فلزها دررنگ های متفاوت و متنوعی در دسترس هستند بنابراین، این سازه ها با در نظر گرفتن خواست و تقاضای مشتری دارای تنوع رنگی زیادی می باشد.

  • توان مقاومتی و استحکامی بسیاربالا
  • غیر قابل اشتعال
  • توان مقاومتی و پایداری بسیار بالا در برابر فشارهای وارده
  • سازه ای با مقاومت بالا در برابر برف و باران و بادهای شدید
  • قابلیت پیاده سازی سقف های پارچه ای بر روی آن
  • به کارگیری شیشه های دو جداره صنعتی در تکمیل این سازه ها

انواع سقف پرگولا

سازه های مشبک را می توان بر اساس جنس سازه دسته بندی کرد. ولی باید خاطر نشان کرد که هر نوع پرگولایی را نمی توان در هر شرایطساخت سقف پرگولا آب و هوایی استفاده کرد.

 انواع سازه مشبک عبارتند از :

  • پرگولا ترمووود
  • پرگولا چوب پلاست
  • پرگولا چوبی
  • پرگولای فلزی
تفاوت پرگولای چوبی و فلزی

شرایط آب و هوایی و نوع پرگولای استفاده شده

همانگونه که در مطالب قبلی بیان شده است جنس پرگولا به شرایط آب و هوایی بستگی دارد. شاید اولین چیزی که در این رابطه به ذهن شما خطور کند نوع فلزی یا چوبی باشد، اما همانگونه که قبلا گفته شد مصالح و مواد اولیه دیگری برای ساخت پرگولا استفاده می شود. هر چند که دو متریال یاد شده به اندازه ای تنوع و گوناگونی دارند که مشتری را در انتخاب بهینه دچار سردرگمی می کنند. بهترین گزینه برای استفاده در مناطق شمالی و شرایط آب و هوایی مرطوب پرگولای فلزی می باشد، هر چند امروزه پرگولاها به صورت ترکیبی نیز ساخته می شوند. به عنوان مثال ترکیب فلز و چوب برای مناطق شمالی استفاده می شود البته نه چوب معمولی بلکه ترموود یا چوب درخت کاج که دارای توان مقاومتی و استحکامی بالایی هستند.

حال شما در کدام منطقه از ایران ساکن هستید  ؟ چه نوع پرگولا مد نظر شما قرار دارد ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *