عملکرد سازه های پارچه ای در برابر عوامل محیطی

یکی از سوالات متداول مشتریان سازه پارچه ای مقاومت آنها در برابر وزش بادهای شدید و  تابش خورشید است. به دلیل قدمت بالای سازه های خیمه ای شکل موقت ( مانند چادر سیرک) در کشور ایران، بسیاری از مشتریان به اشتباه سازه های پارچه ای کششی را با سازه های موقت مقایسه می کنند. در این مقاله به بررسی نحوه طراحی و مقاومت سازه های کششی پارچه ای در برابر باد و آفتاب شدید و ارزیابی طول عمر آنها پرداخته‌ایم.

اجرای سایبان های چادری مانند پروژه های عمرانی قبل از اجرا نیازمند محاسبات مهندسی است. تمامی پروژه های سازه کششی قبل از اجرا و نصب با توجه به موقعیت جغرافیایی و اقلیمی بررسی می شوند. ابعاد پی، سازه فولادی، قطر کابلها، ضخامت و جنس پارچه توسط نرم افزارهای ویژه محاسبه می‌شوند. مرحله ساخت ، اجرا و نصب با توجه به نتایج حاصل از این نرم افزارها انجام می‌شود. در ادامه عملکرد سازه پارچه ای در برابر باد و تابش آفتاب بررسی خواهد شد.

نمونه محاسبات کامپیوتری پروژه سازه کششی | عملکرد سازه های پارچه ای در برابر عوامل محیطی
۳۰۰نمونه محاسبات کامپیوتری پروژه سازه کششی

مقاومت در برابر وزش باد

یکی از سوالات متداول در مناطق باد خیز میزان مقاومت چادرهای اجرا شده در برابر شدت باد می باشد. مشتریان می‌توانند از این بابت مطمئن باشند. تمامی محاسبات مهندسی سایبان با استفاده از نرم افزارهای پشیرفته و بر اساس آیین‌نامه ها انجام می‌شود. بنابراین هیچ گونه مشکلی در رابطه با استحکام و مقاومت سازه چادری پیش نخواهد آمد. در تحلیل های کامپیوتری سناریوهای متفاوت برای میزان وزش باد و همزمانی باد و برف در نظر گرفته می شود. بدین ترتیب از مقاومت و در نتیجه سلامت پارچه اطمینان حاصل می‌گردد. در محاسبات سازه چادری ضریب اطمینان در نظر گرفته شده در حدود ۲ تا ۳ برابر است. بنابراین طراحی انجام شده بسیار مطمئن می‌باشد و در صورت وزش باد بسیار شدید نیز مشکلی برای سایبان پیش نیاید.

در محل هایی که شدت وزش باد بسیار زیاد است فرآیند نگهداری روی سازه چادری توصیه می‌شود.   در طراحی سازه های چادری در مناطق باد خیز استفاده از دهانه های کوچکتر و شیب بیشتر در طرح معماری سازه چادری پیشنهاد می گردد.

شرکت ساینا با کمک بروزترین نرم افزارهای مهندسی، مناسب ترین فرم و جنس پارچه و سازه را طراحی میکند. ارائه ضمانتنامه  بلند مدت و تعمیر و نگهداری از پروژه های اجرا شده از خدمات دیگر این شرکت است. بدین ترتیب مشتریان می‌توانند نسبت به عملکرد سازه های پارچه ای ما آسوده خاطر باشند. اجرای سایبان پارچه ای با فرم کایت در منطقه باد خیز ولنجک تهران یکی از نمونه پروژه های این شرکت می باشد.

سایبان چادری رستوران توچال
۶۰۰سایبان چادری رستوران توچال

مقاومت در برابر تابش آفتاب

پارچه های PVC به دلیل ترکیب مواد مقاوم نسبت به UV در برابر تغییر رنگ مقاومت بسیار بالایی دارند. همچنین سرعت تخریب پارچه به شدت کاهش پیدا می کند. بعد از گذشت حدود ۲۰ سال پارچه PVC انعطاف خود را از دست می دهد و تبدیل به یک پوشش شکننده می شود. در صورتی که در شرایط تابش بسیار شدید خورشید و یا رطوبت بالای هوا قصد ساخت یک آلاچیق پارچه ای را دارید که عمر مفید آن بیشتر از ۱۰ سال باشد پیشنهاد می گردد که از جنس پارچه ها PTFE با فیبر شیشه ای استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *