عملکرد سازه پارچه ای در زلزله کرمانشاه

سازه پارچه ای یکی از انواع سازه های سبک هستند، این سازه ها طی زمان بسیار کوتاه و با هزینه کمی در مکان های مختلف با کاربری های متفاوتی طراحی و نصب می شوند. محاسبات مهندسی سازه بسیار پیچیده ای که توسط متخصصان به وسیله نرم افزارها انجام می گیرد تا این سازه های چادری سبک در برابر بادهای بسیار شدید، بارش باران ، وزن برف و مخصوصا زمین لرزه مقاومت لازم را داشته باشند.

گروه مهندسی ساینا سایه یکی از شرکت های متخصص در زمینه سازه های پارچه ای کششی است که پروژه های مختلفی را در نقاط مختلف کشور اجرا کرده است. یکی از پروژه های اجرا شده ما در استان زلزله زده کرمانشاه نصب شده است. این سازه یک پوشش چادری برای رستوران تراس کسری مال این شهر می باشد که در بهمن ۱۳۹۵ به بهره برداری رسید. این سقف چادری مساحت ۳۰۰ متر مربع را پوشش می دهد بر روی دو ستون به ارتفاع ۷ متر معادل یک ساختمان دو طبقه اجرا شده است.

اگر چه زلزله ۷٫۲ ریشتری شامگاه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ استان کرمانشاه را به لزره در آورد و هزاران نفر مجروح و صدها نفر جان خود را در این حادثه از دست دادند. خسارات جبران ناپذیری را به هموطنان وارد کرد و تمام ایران را در شوک و اندوه قرار داد. باید خاطر نشان کرد که این سازه غشایی بدون هیچ آسیبی در این زلزله در مکان خود مستقر و پا بر جاست، که نشان دهنده محاسبات مهندسی پیچیده ای است که توسط متخصص انجام گرفته شده تا این سازه در برابر این زلزله روزهای اخیر کرمانشاه دوام آورد.

با استفاده از سقف پارچه ای ضمن کاهش وزن تمام شده ساختمان ، به علت یکپارچه بودن سقف خطرات ناشی از سقوط مصالح دیگر وجود نخواهد داشت و ایمنی ساکنین ساختمان ها در برابر زلزله افزایش خواهد یافت.

Kasra mall tensile fabric roof

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *