پوشش ETFE چیست و چه کاربردی دارد ؟

پوشش پارچه ای ETFE
پوشش محوطه فضای باز بین ساختمانهای مسکونی

شاید برای شما هم سوال شده باشد که پوشش پارچه ای ETFE چیست؟ اتیلن تترا فلورو اتیلن که به اختصار ETFE خوانده می شود، ماده اولیه‌ ای بسیار سبک است. ETFE برای ساخت سقف های با دهنه بسیار بزرگ ، نما سازی، دیواره شفاف و سایبان ها استفاده می شود. این جنس جایگزین مناسبی برای شیشه می باشد و در مکانهایی که نیاز به نور و جلوگیری از اشعه UV داریم بسیار مناسب است. (مانند مجتمع های تجاری و اداری ، رستوران ها و کافی شاپ ها). کاهش میزان آهن و فولاد مصرفی و کاهش هزینه ها موجب برتری آن نسبت به سقف های شیشه ای می شود. ETFE  بدون نیاز به سازه و فقط با کمک کابل می تواند به صورت تک لایه تا ۵ لایه روی یکدیگر اجرا شوند.

با ایجاد یک پوشش رزین بر روی آن تبدیل به یک پارچه غشایی می شود و خواص آن را خواهد داشت. ETFE وزنی معادل ۱% شیشه های معمول دارد و جزو مصالح ساختمانی بسیار سبک دسته بندی می گردد.

پوشش پارچه ای ETFE و روشنایی

پوشش پارچه ای ETFE
پوشش محوطه فضای باز بین ساختمانهای مسکونی

در کنار سبکی خاصیت دیگری که ETFE دارد شفافیت بالای آن است. عبور حدود ۹۵% از نور خورشید موجب می گردد تا برای پوشش استادیوم های ورزشی که چمن آنها نیاز به نور خورشید برای رشد دارند انتخاب اول طراحان باشد. ETFE ها به علت خواص خود جاذب امواج فروسرخ خورشید هستند که مصرف انرژی را در ساختمانهای مسکونی کاهش می دهد. اگر نیاز به نور زیاد در ساختمان نباشد. می توان یک لایه رنگی بر روی آن چاپ نمود و هر طیف نوری که دلخواه معماران و طراحان باشد را در زیر آن بوجود آورد.

ETFE ها همچنین برای پوشش استخر های فضای باز  و صرفا جهت پوشش استفاده می شوند.

 

پوشش پارچه ای ETFE جاذب صدا 

پوشش ETFE
پوشش ETFE برای رستوران

 ETFE به علت چگالی بسیار کم حجم زیادی از اصوات را جذب کرده و خاصیت اکوستیکی دارد. میزان جذب صدا بستگی به اندازه محیط ، چگالی لایه ETFE ، طراحی و … دارد. این خاصیت ETFE را به گزینه ای مناسب برای آمفی تئاتر های روباز ، سالن های اجتماعات ، مراکز فرهنگی از قبیل سینما ، مراکز تجاری پرجمعیت ، ادارات و مراکز دولتی ، رستوران ها و کافی شاپ های مستقر در فضای باز تبدیل کرده است. به علاوه etfe به غیر از سقف برای پنجره و دیوار نیز استفاده می گردد.

 

 

 

 

دوام و نگهداری

ETFE ها در برابر نور UV خورشید دوام بسیار بالایی دارند. تغییر رنگ نمی دهند و آلودگی هوا و صورت های دیگر آلودگی محیطی بر آن اثر نمیگذارد. در تست های آزمایشگاهی با گذشت زمان هیچ گونه کاهش مقاومت کششی در آنها مشاهده نشده است. همچنین تغییر حالت به شکنندگی و یا تغییر رنگ نداشته اند. این تست های آزمایشگاهی عمر مفید یک سازه ETFE را ۵۰ سال محاسبه نموده اند.

پوشش ETFE برای رستوران

ETFE یک ماده غیر قابل اشتعال می باشد و جزو مواد تبخیر پذیر دسته بندی می شود. در صورت آتش سوزی هیچ قطعه ای از آن سقوط نخواهد کرد که موجب گسترش آتش شود. این ماده بصورت ۱۰۰% قابل بازیافت بوده و به محیط زیست آسیبی نمی رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *