آشنایی با دیوار سبز یا گرین وال

دیوار سبز (که به عنوان دیوارهای گیاهی، گرین وال یا باغهای عمودی نیز شناخته می شوند) در سالهای اخیر به روند جدیدی از محوطه سازی تبدیل شده اند. گنجاندن طبیعت زنده در محیط های شهری نه تنها بسیار جذاب تر به نظر می رسد، بلکه تعدادی مزایا و اهداف دیگر نیز دارد.

چه در داخل خانه و چه در خارج از خانه، به صورت ایستاده یا متصل به دیوار، تقریباً برای هر شرایطی یک دیوار سبز مناسب وجود دارد. اما دیوارهای سبز دقیقاً چگونه ساخته می شوند و چگونه می توان بین انواع مختلف آنها تفاوت قائل شد؟

دیوار سبز یا گرین وال چیست؟
گرین وال Green wall

مزایای دیوار سبز چیست؟

مزایای زیادی برای داشتن دیوار سبز برای زنده نگه داشتن فضا وجود دارد. اول از همه، مزایای بصری دیوار زنده را نمی توان نادیده گرفت. قطعات چشم نواز می توانند تأثیر زیادی در تزئین محیط شهری ساخته شده از بتن و آجر داشته باشند، بنابراین جایگزینی برای کشاورزی شهری، باغبانی و دکوراسیون داخلی ارائه می دهد.

ایجاد نشاط و شادی

گرین وال می توانند ما را شادتر و مولدتر کنند، زیرا نیاز ذاتی ما را به طبیعت جلب می کنند. آوردن عناصر طبیعی به مکانهایی که عموماً در آنها دیده نمی شود، روحیه ما را بالا می برد و ما را هوشیارتر و خوشحال تر می کند. این مفهوم به بیوفیلی نیز معروف است.

کاهش اضطراب و پرخاشگری

مطالعات همچنین نشان داده است که طبیعت می تواند رفتارهای منفی مانند پرخاشگری و اضطراب را کاهش دهد. علاوه بر این، ارتباطی با طبیعت برای کاهش استرس و رفع خستگی روانی پیدا شده است. این به دلیل واکنش خودکار بدن ما به دیدن و قرار گرفتن در اطراف عناصر طبیعی است.

بهبود کیفیت هوا

با درک مسائل مربوط به آلودگی و کیفیت هوا، تأثیر گیاهان بر کیفیت هوا نیز توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. اثر تصفیه هوای گیاهان از طریق میکروب های ریشه گیاه حاصل می شود که می توانند از مواد شیمیایی به عنوان مواد مغذی استفاده کنند. علاوه بر تأثیرات مستقیم بر سلامت، بهبود کیفیت هوا برای افزایش هوشیاری و توانایی های شناختی افراد ثابت شده است.

با این حال، دیوارهای سبز معمولی منفعل (یا گیاهان به تنهایی) به اندازه کافی هوا را برای یک تفاوت محسوس تصفیه و طبیعی نمی کنند. گرین وال های هوشمند و فعال با گردش هوای فعال به این امر می رسند، زیرا دیوار، گیاهان و فناوری پشتیبانی همه برای این منظور طراحی شده اند.

آگاهی از نقشی که محیط اطراف ما در سلامتی و رفاه ما ایفا می کند منجر به انتظارات جدیدی نسبت به محیط ساخته شده می شود و عنصر کلیدی در موفقیت مجدد دفترخانه های ما ایجاد محیط های کاری است که در آن افراد برای بازگشت و گذراندن خود احساس امنیت می کنند.

انواع دیوار سبز

همانطور که در بالا ذکر شد، انواع دیوارهای سبز وجود دارد. راه حل ها بین فضاهای داخلی و خارجی، اندازه ها و مدل ها و موارد دیگر متفاوت است. علاوه بر این، طراحی و تولید انواع دیوارهای سبز به طور مداوم در حال توسعه است و حتی گزینه های بیشتری را برای اهداف مختلف ارائه می دهد. این مقاله آنچه را کهن الگوهای اصلی می دانیم پوشش می دهد.

ایجاد گرین وال در فضای داخلی و خارجی

دیوارهای سبز در فضای باز و داخلی برای اهداف مختلف و در محیط های مختلف استفاده می شود. بسته به مناسب ترین راه حل برای هر فضا، می توانند از طیف وسیعی از مواد و گیاهان ساخته شوند.

دیوارهای سبز در فضای باز در درجه اول عناصر بصری هستند. اگرچه آنها همچنین می توانند مقرون به صرفه باشند زیرا دمای کلی را کاهش می دهند، آب باران را عایق می کنند یا ساختمانها را عایق بندی می کنند، اما بیشتر برای ایجاد سبزی در مناظر شهری استفاده می شوند. ساخت این دیوارهای زنده از نظر آب و هوا محدودیت هایی دارد، زیرا آنها مجبورند شرایط اطراف خود را تحمل کنند ، که ممکن است گاهی اوقات بر ساختار و گیاهان دیوار تأثیر بگذارد.

با این حال، دیوار سبز داخلی از نظر اندازه محدودیت های بیشتری دارند، زیرا باید با فضایی که در آن هستند متناسب باشد. به دلیل محدودیت های گفته شده، نگهداری از آنها اغلب آسان تر است.

دیوارهای سبز هوشمند و فعال فقط در داخل خانه استفاده می شوند زیرا بازده تصفیه هوا آنها به اندازه کافی برای تأثیرگذاری بر فضاهای بیرونی قدرتمند نخواهد بود. علاوه بر این، گیاهان مورد استفاده در این دیوارهای سبز گرمسیری هستند و در صورت حذف از زیستگاه طبیعی خود در اکثر شرایط جهان خارج زنده نمی مانند.

بهداشت و نگهداری گرین وال

سالم ماندن دیوارهای سبز و دیوارهای سبز هوشمند نیاز به نگهداری دارند. گرین وال در محل کار هرچه بالاتر باشد، نگهداری از آن دشوارتر می شود. مانند تمام گیاهان زنده، سبزی در دیوار سبز نیاز به جایگزینی های دوره ای برای جبران تلفات گیاه دارد.

آب برای بقای گیاهان حیاتی است، به همین دلیل اکثر دیوارهای سبز دارای سیستم آبیاری یکپارچه هستند تا مراقبت از گیاهان را آسان تر کند. گیاهان همچنین نیاز به مواد مغذی اساسی دارند که معمولاً از طریق آبیاری دریافت می شوند.

سیستم آبیاری

سیستم های آبیاری معمولاً به صورت دورانی یا مستقیم هستند. یک سیستم چرخشی در گردش آب، پمپاژ و توزیع آن را از مخزن داخلی انجام می دهد. مخزن می تواند به صورت دستی پر شود یا به منبع آب ساختمان متصل شود.

در همین حال، یک سیستم آبیاری مستقیم آب را از منبع آب خارجی دریافت می کند. در حالی که سیستم های چرخشی آب اضافی را برای استفاده مجدد جمع آوری می کنند، سیستم های مستقیم آب اضافی را به فاضلاب می فرستند.

برای اینکه دیوار سبز آنطور که باید عمل کند، باید همه مکانیسم های آن به درستی کار کنند. علاوه بر گیاهان، آبیاری و محیط رشد، سیستم های نظارت از راه دور نیز ممکن است در مواقع بروز خطا به تعمیر و نگهداری نیاز داشته باشند. به همین دلیل است که برای اطمینان از اینکه همه چیز بدون مشکل کار می کند، به تعمیر و نگهداری منظم نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *