سان روم گاردن چیست؟

امروزه مشغله‌ی کاری و اختصاص ندادن وقت کافی برای استراحت و تفریح به جزئی لاینفک از زندگی انسان‌ها تبدیل شده است. این مسئله انسان را در معرض بیماری‌های روانی و کاهش کیفیت زندگی قرار داده است. از این رو استفاده از زیبایی‌ها و عناصر طبیعی محیط زندگی برای بالا بردن احساس رضایت از زندگی و رسیدن به آرامش و در نتیجه بهره‌وری بیشتر، لازم و ضروری به نظر رسیده و از جمله چالش‌های مهم پیش روی انسان مدرن است.

سان روم گاردن فضایی بسته و متصل به زیربنای اصلی خانه است که به جای دیوار با متریال شفاف مانند شیشه محصور شده است. این مسئله باعث ارتباط بیشتر انسان با محیط طبیعی و زیبایی‌های اطراف شده و استفاده‌ی بیشتر و بهتر را از چهار فصل سال ممکن می‌سازد.

سان روم یک محیط حد واسط بین فضای درونی خانه و محیط بیرون از آن بوده و برای لذت بردن از چشم‌انداز اطراف و استفاده بهینه از انرژی طراحی شده است.

طراحی سان روم گاردن در مناطق سردسیری و گرمسیری متفاوت بوده و شرایط جغرافیایی و قرارگیری ساختمان نسبت به جهت‌های جغرافیایی، تاثیر زیادی در ساختار آن دارد. در واقع نوع تکامل یافته‌ی سازه چادری و سازه پارچه ای بوده و معایب این سازه‌ها از جمله تاثیر شدید شرایط جوی بر فضای داخلی آن و عدم توانایی در کنترل دما و غیره را ندارد. باید در نظر داشت که سان روم با گلخانه متفاوت بوده و برخلاف گلخانه که برای پرورش و نگهداری گیاهان طراحی شده، کاربری مسکونی دارد.

سان روم گاردن چیست؟

مواد به کار رفته در ساختمان سان روم گاردن

مواد به کار رفته در ساختمان سان روم گاردن به وسیله عواملی مانند کاربری سازه، میزان بارش‌های جوی، اختلاف دما در طول فصول مختلف و غیره تعیین می‌شوند. معمولا در عرض‌های جغرافیایی بالا که نور خورشید به صورت مایل می‌تابد، برای بهره‌برداری بیشتر از گرمای حاصل از آن سقف را از جنس شیشه می‌سازند.

در ساختمان سان روم گاردن سه نوع ماده‌ی اصلی به کار می‌رود:

  1. شاکله‌ی اصلی که معمولا از جنس آلومینیوم است.
  2. بخش شفاف که غالبا از جنس شیشه‌ی دوجداره و کمتر از جنس پلی کربنات شفاف است.
  3. بخش کف که از جنس وینیل، چوب و غیره است.

مقاومت بالای آلومینیوم در عین سبک بودن آن باعث شده تا در ساختار این فضا به عنوان شاکله‌ی اصلی مورد استفاده قرار گیرد.

کیفیت شیشه‌ی دوجداره‌ی استفاده شده در ساختمان سان روم گاردن تاثیر زیادی در میزان انرژی استفاده شده برای گرم یا خنک کردن درون آن دارد. شیشه‌های دوجداره‌ای که بین دو دیواره‌ی آنها از گاز آرگون استفاده شده، ضریب یو (u_value) کمتر و در نتیجه اتلاف انرژی کمتری نیز دارند.

وینیل یا استیکر نوعی پی وی سی است و به عنوان کفپوش در ساختمان sun room garden به کار می‌رود. مقاومت بالا در برابر اثرات محیطی، ارزان بودن و هزینه‌ی نگهدای کم از ویژگی‌های این ماده است.

از دیگر مواد کاربردی در کف می‌توان به چوب اشاره کرد. در کنار زیبایی خیره کننده‌ای که چوب به این فضا می‌بخشد، باید به عمر کمتر آن نسبت به وینیل و نیاز آن به مراقبت فراوان توجه داشت.

انواع سان روم گاردن

  1. اتاق آفتاب: این نوع یک فضای شیشه‌ای محصور است و برای استفاده از نور خورشید طراحی شده و معمولا تنها راه دسترسی آن از سمت داخل خانه است.
  2. اتاق چهارفصل: این نوع از انواع سان روم گاردن برای استفاده از فصول مختلف طراحی شده و مواردی مانند سقف متحرک برای جلوگیری از تابش نور شدید خورشید در آن تعبیه شده است. این نوع بر خلاف نوع قبلی، از درون و بیرون خانه قابلیت دسترسی دارد.
  3. سان روم گاردن گلخانه‌ای: این نوع به دلیل داشتن شرایط مناسب برای رشد گیاهان مانند نور و رطوبت کافی، برای نگهداری از گیاهان مناسب است.
  4. ایوان محصور شده: در طراحی این نوع سان روم گاردن به جای شیشه از دیواره‌های مشبک استفاده شده و امکان جریان آزادانه‌ی هوا در آن فراهم شده است.

مزایای استفاده از sun room garden

  1. کاهش آلودگی هوا و جلوگیری از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای
  2. کاهل مصرف حامل‌های انرژی
  3. استفاده‌ی بهینه از محیط زندگی خود
  4. بالا رفتن رضایت از زندگی و سلامت بیشتر انسان‌ها

سان روم گاردن سازه‌ای کاربردی و مفید برای محوطه سازی خانه است و وجود آن در خانه به ساکنان آرامش می‌بخشد. استفاده از این سازه تنها به سود دارنده‌ی آن نبوده و به محیط زیست نیز کمک شایانی می‌کند. البته باید در نظر داشت که شرط استفاده‌ی بهینه از مزایای این سازه، رعایت استاندارد‌ها و اصول مهندسی در ساخت آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *